ANALISIS ITEM
- item boleh dianalisis secara emperikal
- hasil analisis boleh digunakan untuk memperbaiki kualiti item berkenaan
- sesuatu item objektif aneka pilihan boleh dianalisis untuk mendapatkan maklumat berikut
-indeks kesukaran (p)
-indeks deskriminasi (D)
-keberkesanan distraktor (pengganggu)
INDEKS KESUKARAN
- sesuatu item itu dianggap sukar sekiranya kebanyakkan pelajar tidak dapat menjawab item itu dengan betul
- item itu dianggap senang sekiranya ramai calon menjawab dengan betul
- indeks kesukaran adalah kadar pelajar dapat menjawab item dengan betul
FORMULA PENGIRAAN INDEKS KESUKARAN
- tentukan jumlah pelajar yang menjawab item (J)
- tentukan jumlah pelajar yang dapat menjawab dengan betul (B)
DISTRAKTOR
- analisis memberi maklumat tentang keberkesanan penggangu yang digunakan dalam sesuatu item
untuk menganalisis distraktor bagi item Q:
- pelajar kumpulan (A) yang memilih setiap distraktor sebagai jawapan yang betul ditentukan dengan menyemak kertas jawapan kumpulan atas yang telah diasingkan terlebih dahulu
- pelajar dalam kumpulan bawah (B) yang memilih setiap distraktor sebagai jawapan yang betul juga ditentukan
- perhatikan jadual di bawah:
INDEKS DESKRIMINASI
-item untuk membezakan pelajar lemah dan pelajar pandai
-item deskriminasi positif menunjukkan bahawa item itu telah dijawab dengan betul oleh lebih ramai pelajar yang mendapat markah lebih tinggi dalam ujian tersebut
-item deskriminasi negatif menunjukkan item tersebut telah dijawab dengan betul oleh pelajar yang mendapat markah yang rendah
NILAI INDEKS DESKRIMINASI
No comments:
Post a Comment