Sunday, 27 April 2014

TOPIK 11

ANALISIS SKOR UJIAN



ANALISIS ITEM

  • item boleh dianalisis secara emperikal
  • hasil analisis boleh digunakan untuk memperbaiki kualiti item berkenaan
  • sesuatu item objektif aneka pilihan boleh dianalisis untuk mendapatkan maklumat berikut
-indeks kesukaran (p)
-indeks deskriminasi (D)
-keberkesanan distraktor (pengganggu)

INDEKS KESUKARAN
  • sesuatu item itu dianggap sukar sekiranya kebanyakkan pelajar tidak dapat menjawab item itu dengan betul
  • item itu dianggap senang sekiranya ramai calon menjawab dengan betul
  • indeks kesukaran adalah kadar pelajar dapat menjawab item dengan betul
FORMULA PENGIRAAN INDEKS KESUKARAN
  1. tentukan jumlah pelajar yang menjawab item (J)
  2. tentukan jumlah pelajar yang dapat menjawab dengan betul (B)


DISTRAKTOR
  • analisis memberi maklumat tentang keberkesanan penggangu yang digunakan dalam sesuatu item
untuk menganalisis distraktor bagi item Q:
  1. pelajar kumpulan (A) yang memilih setiap distraktor sebagai jawapan yang betul ditentukan dengan menyemak kertas jawapan kumpulan atas yang telah diasingkan terlebih dahulu
  2. pelajar dalam kumpulan bawah (B) yang memilih setiap distraktor sebagai jawapan yang betul juga ditentukan
  3. perhatikan jadual di bawah:


INDEKS DESKRIMINASI
-item untuk membezakan pelajar lemah dan pelajar pandai
-item deskriminasi positif menunjukkan bahawa item itu telah dijawab dengan betul oleh lebih ramai pelajar yang mendapat markah lebih tinggi dalam ujian tersebut 
-item deskriminasi negatif menunjukkan item tersebut telah dijawab dengan betul oleh pelajar yang mendapat markah yang rendah 

NILAI INDEKS DESKRIMINASI






No comments:

Post a Comment